Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Zakrzewie

Zakrzew 58D

26-652 Zakrzew

tel. 48 610 51 25

sekretariat@pspzakrzew.szkolnastrona.pl

LOGOPEDA

 

"Gdyby na wielkim świecie zabrakło uśmiechu dziecka,
byłoby ciemno i mroczno. (...)
Ten jeden mały uśmiech rozwidnia życie."
J. Ejsmond

Logopeda:
mgr Karina Musiał
e-mail: logopeda@pspzakrzew.szkolnastrona.pl
Logopedia jest nauką o kształtowaniu prawidłowej mowy, usuwaniem wad wymowy oraz nauczaniu mowy w przypadku jej braku lub utraty.
 
Logopeda szkolny oferuje pomoc w zakresie:
profilaktyki,
diagnozy,
terapii logopedycznej

 

Godziny pracy logopedy - Zakrzew

PONIEDZIAŁEK 7:30-8:00, 12:45-13:30

WTOREK 7:30-8:00, 8:55-9:40, 12:45-13:30

ŚRODA 7:30-8:45, 12:45-13:30

CZWARTEK 7:30-8:30, 11:45-12:30, 12:45-13:30

PIĄTEK 7:30-8:00, 11:45-12:30

 

Godziny pracy logopedy - Mleczków

ŚRODA 8:00-8:45, 13:00-14:00

 


Zadania logopedy:
kształtowanie prawidłowej mowy, czyli dbanie o prawidłowy jej rozwój pod względem fonetycznym, gramatycznym i leksykalnym,
usuwanie wad wymowy (mówienie i rozumienie),
usuwanie zaburzeń głosu,
usuwanie trudności w czytaniu i pisaniu.


Jak pracuje logopeda szkolny?
- według opracowanego przez siebie, autorskiego programu dla klas „0” Pobawmy się razem; raz w miesiącu w oddziałach zerowych prowadzone są zajęcia grupowe, których celem jest usprawnienie narządów artykulacyjnych, ćwiczenie słuchu fonematycznego, usprawnienie funkcjonowania zmysłów i koordynacji między nimi.
-we wrześniu każdego roku w klasach zerowych i pierwszych przeprowadza logopedyczne badania przesiewowe, dzięki którym wyłaniane są dzieci z wadami wymowy.
- terapia poprzedzana jest diagnozą. Na zajęcia zapraszani są rodzice, by systematyczne otrzymywać wskazówki do pracy z dzieckiem w domu, gdyż tylko ścisła współpraca z opiekunami, ich systematyczność i rzetelność prowadzi do sukcesu koniec ściąga wargi i przesuwa je w jedna i druga stronę

 

Porady logopedyczne

Rodzicu:
1. Zwróć uwagę na sposób oddychania dziecka. Wdech i wydech przy spoczynku lub
milczeniu powinien się odbywać przez nos. Jeśli przy oddychaniu osoba ma otwartą
buzię, powinno Cię to zaniepokoić.

2. Zwróć uwagę, czy dziecko reaguje na aktywność uczuciową i słowną otoczenia. Z
początku jest to uśmiech, ruch rączki, przegięcie ciała. Brak tych reakcji może
świadczyć o problemach słuchowych lub komunikacyjnych.  Absolutnie nie wolno
krępować dziecka w reagowaniu na aktywność otoczenia.3.  By dobrze mówić, trzeba dobrze słyszeć. Jeśli musisz powtarzać polecenia lub
prośby wydawane dziecku, sprawdź, co z jego słuchem. Dobry odbiór komunikatu,
prawidłowe funkcjonowanie słuchu, to połowa sukcesu.
4. Mówiąc do dziecka, nie spieszczaj form wyrazów. Tylko prawidłowa wymowa i
zachowanie poprawnych form gramatycznych dadzą pożądany efekt w postaci
prawidłowej wymowy. Do dziecka należy zwracać się wolno, dokładnie i wyraźnie.
5. Zwróć uwagę na język, wargi, policzki, podniebienie miękkie i ułożenie zębów. Jeśli
masz wątpliwości co do ich ułożenia, wielkości czy ruchliwości, udaj się do specjalisty
po konsultacje. Nie zaniedbuj chorób uszu, powiększonych migdałków, gdyż nie
leczone mogą powodować niedosłuch.
6. Karm dziecko piersią najdłużej, jak się da, najlepiej do pierwszego roku życia.
Pokarmy stałe podawaj łyżeczką, a dodatkowe płyny z kubka z  dzióbkiem.
7. Ucz dziecko gryzienia od momentu, gdy tylko zaczniesz podawać pokarmy stałe.
Gryzienie marchewki, jabłka, skórki od chleba wpływa na prawidłowe połykanie
pokarmów, ułożenie zębów i prawidłowe ruchy języka.
8. Zrezygnuj ze smoczka. Jest on przyczyną wadliwego zgryzu, infantylnego
połykania pokarmów. Jeśli podajesz dziecku do picia soki lub wodę z cukrem,
szczególnie w nocy, smoczek dodatkowo przyczynia się do tworzenia próchnicy
zębów u dziecka.
9. Czytaj dziecku jak najwięcej książek od samego początku, samemu bawiąc się
czytaniem. Modeluj głos, zmieniaj intonację. Dziecko w ten sposób nauczy się
rozpoznawać różne emocje, zanim samo będzie świadomie ich używać.
10. Wprowadź do zabawy gimnastykę buzi i języka, dmuchanie,
naśladowanie i słuchowe rozpoznawanie dźwięków z toczenia, głosów
zwierząt. Ćwiczenia logopedyczne nie muszą być nudne! Niech to będzie
zabawa dla Ciebie i dziecka. Dodatkowo będzie to czas, jaki spędzacie
razem i to już jest sukces.
11. Ćwiczenia wykonujcie systematycznie, wtedy przyniosą oczekiwany
efekt. Ćwiczyć można zawsze i wszędzie, nie musi się to odbywać w wyznaczonym,
ustalonym czasie. Jest to nawet niewskazane, gdyż dziecko nie powinno traktować
takich ćwiczeń jak obowiązku.
12.  Jeśli Twoje dziecko jest leworęczne otocz je specjalną opieką.
Nie  wolno zmuszać go do posługiwania się prawą ręką, gdyż mogą wystąpić
zaburzenia mowy.

13. Nie gaś naturalnej skłonności dziecka do mówienia z obojętnością.
Słuchaj je uważnie, zadawaj dodatkowe pytania, jednak nie zasypuj dziecka lawiną
pytań – tylko jedno pytanie w danym momencie.
14. Dziecko musi czuć, że jest kochane i  akceptowane!