Publiczna Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Zakrzewie

Zakrzew 58D

26-652 Zakrzew

tel. 48 610 51 25

sekretariat@pspzakrzew.szkolnastrona.pl
Jesteś tutaj: Start / Historia szkoły

Historia szkoły

Rys historyczny szkoły


Szkoła w Zakrzewie istniała już w XVII wieku, mowa o niej jest w akcie erekcyjnym kościoła parafialnego: „…… pod rokiem 1612, stała obok drogi przy cmentarzu kościelnym. Poprawił ją Jan Podlodowski, dziedzic Przytyka i Zakrzowa (domiculum sen scholos in comete Rio pemes Viam). Placówką zarządzał proboszcz, który obowiązany był utrzymywać nauczyciela vel bakałarza i kantora (rectorem schoae ef cantorem ) kierownika chóru”.

W 1781 roku zapisano, że brakuje śladów szkoły i niestety, nie odnaleziono dokumentów potwierdzających jej istnienie. Jedno udało się ustalić, że na początku XX wieku, na pewno przed wybuchem I wojny światowej, nauka odbywała się w mieszkaniach prywatnych. Tylko dzięki dobrej woli państwa Harenzów, u których uczyły się dzieci, nauka odbywała się systematycznie. Szkoła nie była płatna, a uczęszczanie do niej było dobrowolne. Oczywiście, o podręcznikach nie było mowy. Poziom nauki pozostawiał wiele do życzenia. Nie udało się ustalić, kim był nauczyciel. Prawdopodobnie pozostawał on na utrzymaniu mieszkańców Zakrzowa.

W okresie I wojny światowej, jak zapisał w kronice parafialnej ksiądz Dionizy Ostrowski: „….....Ziemia Zakrzewska słyszała wystrzały armatnie. Stąpali po niej żołnierze niemieccy, rosyjscy, maszerowały oddziały kozackie.” Nie ma zapisu, co do istnienia szkoły, lecz mało prawdopodobne, by w takich warunkach funkcjonowała.

Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku, pani Franciszka Gulińska z ogromnym zapałem przystąpiła do reaktywowania szkolnictwa na terenie gminy Zakrzew. Jej staraniem odrodziły się szkoła w Gulinie, Marianowicach i Zakrzewie, gdzie nauka odbywała się w budynkach dworskich u państwa Herniczków. W latach 1932-1934 zbudowano drewnianą szkołę. Materiał na budowę  zwożono z tartaku w Radomiu. Nosiła ona imię Józefa Piłsudskiego. Kierownikiem szkoły był Stanisław Gocel. W czasie wojny został aresztowany przez Niemców. Następcą jego na stanowisku kierownika został Jan Borowski, który w czasie II wojny światowej walczył w armii Generała Andersa. Nie wrócił na stałe do kraju, ale odwiedził szkołę w Zakrzewie w lipcu 1969 roku. W czasie okupacji trwała nauka w szkole. Uczyli w niej Jadwiga Targowska, Henryk Wach, Maria Błazik, Tadeusz Górka. Po wojnie pierwszym kierownikiem szkoły była Zofia Miksa, po niej Adolf Głowacki, następnie Henryk Wolski, Henryk Wach, Jan Sietalski.

W 1955 roku 28 sierpnia kierownikiem szkoły został Jan Przerwa. Kolejnymi dyrektorami naszej szkoły byli: Roman Olszak, Stanisław Zborowski, Władysław Świostek, Jolanta Orzeł, Beata Laskowska, Jan Siek, Małgorzata Furman, Ewa Bartel. Od roku 2022 funkcję tę pełni Beata Słowik.

Obecny budynek szkoły został po wielu latach starań oddany do użytku w 1996 roku. Nowy, duży i przestronny obiekt ze stołówką, zapleczem kuchennym i salą  gimnastyczną służy uczniom i wszystkim pracownikom jako drugi dom. Przy ogromnym zaangażowaniu rodziców i owocnej współpracy z gronem pedagogicznym oraz dyrekcją w 1998 roku nastąpiła podniosła chwila przekazaniu sztandaru uczniom oraz nadanie szkole imienia Jana Kochanowskiego.
Od maja 2008r. w naszej szkole działa zespół „Zakrzewiaki’’. Tworzą go uczniowie przejawiający zainteresowania i zdolności muzyczne ze wszystkich klas naszej szkoły. Uczą się gry na instrumentach (akordeonach, skrzypcach, fletach, kontrabasie itp.),śpiewają piosenki regionalne, poznają zwyczaje i obrzędy, a przede wszystkim bardzo chętnie tańczą w strojach ludowych.

W 2009 roku na terenie gminy zaczęło swoją działalność Stowarzyszenie Zakrzewiaki, które realizuje liczne granty, projekty unijne i gminne. Za pozyskane środki ze zrealizowanych projektów udało się zorganizować zajęcia edukacyjne, warsztaty artystyczne, spotkania z dietetykiem, psychologiem, pedagogiem i terapeutą. Uczniowie brali udział w wycieczkach edukacyjnych i kilkudniowych wyjazdach, podczas których odbywały się warsztaty etnograficzne i artystyczne, prowadzone przez profesjonalnych instruktorów i trenerów. Pozyskane fundusze przeznaczono również na zakup strojów regionalnych, sprzętu oświetleniowego i nagłaśniającego.
Jednym z głównych celów statutowych jest pomoc potrzebującym, dlatego nie można pominąć Szkolnego Wolontariatu, który aktywizuje uczniów do działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego. Wolontariat rozwija zainteresowania uczniów, umiejętności społeczne, a przede wszystkim niesie ze sobą wiele wartości wychowawczych, kształtuje kreatywność, odpowiedzialność, wrażliwość i otwartość na drugiego człowieka. Opiekunowie wraz z uczniami corocznie organizują wiele akcji, m.in. „Tornister pełen uśmiechów”, „I Ty możesz zostać świętym Mikołajem”, „Paczka dla Ukrainy”.

Dumą naszej placówki jest działająca od trzynastu lat Drużyna Harcerska im. Karola Wojtyły. Harcerze z wielkim zaangażowaniem ćwiczą siłę woli, uczestnicząc w licznych rajdach, niosąc pomoc potrzebującym, zawsze wierni swoim ideałom, godnie reprezentują szkołę we wszelkich uroczystościach. Warto wspomnieć, że mamy Szkolne Muzeum Regionalne, które mieści się w podpiwniczeniu budynku. Często zwiedzają je uczniowie okolicznych szkół, ponieważ można tu obejrzeć kolekcję wyjątkowych eksponatów, m.in. stare meble, żelazka z duszą, radia, lampy naftowe oraz drewniane narzędzia. W pobliżu muzeum znajduje się kawiarenka „Muzealna”- niezwykle przytulne i klimatyczne miejsce, gdzie odbywają się imprezy klasowe, a także spotkania z gośćmi spoza szkoły. Szkoła może się też pochwalić salą ciszy i relaksu, która chociaż działa dopiero od lutego 2023 roku, cieszy się ogromną popularnością wśród uczniów. Mogą tu odpocząć w czasie przerw od hałasu
i odreagować napięcie.

Obecnie realizowane są liczne innowacje i projekty: w klasach I-III projekt „Z ekologią na Ty”, innowacja matematyczna „Rozwijanie umiejętności matematycznych u dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego oraz w klasie I”, „Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w II i III roku szkolnej
edukacji”, innowacja pedagogiczna „Z robotyką za pan brat” w oddziale przedszkolnym. W klasach IV-VIII natomiast „Historia ze sztuką w tle”, „Mała Fabryka Eksperymentów”, „Biegnij z Pitagorasem przez Zakrzew”,. Przedsięwzięcia te zamierzamy poszerzać i kontynuować w przyszłości, gdyż cieszą się ogromnym  zainteresowaniem wśród uczniów.
Nauczyciele naszej szkoły chcą zaangażować całą uczniowską społeczność, dlatego dbają o to, by młodzież otrzymała różnorodne możliwości rozwoju własnych zainteresowań. Udaje im się to dzięki temu, iż osobiście angażują się we wszechstronny rozwój swoich wychowanków. Nauczycieli cechuje otwartość, ciekawość świata oraz chęć ustawicznego doskonalenia własnych umiejętności. Te wartości, poprzez osobisty przykład, przekazują swoim podopiecznym. Nie zapominają przy tym o dziedzictwie kulturowym- spuściźnie naszych przodków. Organizując wycieczki, zwracają uwagę na miejsca pamięci narodowej, począwszy od naszej ,,Małej Ojczyzny’’ poprzez poznawanie historii kraju i jego znaczenia w Europie. I tak, każdy z uczniów naszej szkoły mógł osobiście przemierzyć drogi związane z życiem i twórczością naszego patrona oraz poznać historię i tradycje gminy Zakrzew. Uczniowie naszej szkoły co roku biorą udział w akcji ,,Sprzątanie Świata’’ , opiekują się miejscami pamięci narodowej, mogiłami poległych żołnierzy, uczestniczą w konkursach plastycznych, przyrodniczych, ekologicznych, humanistycznych, poetyckich, sportowych, bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zarówno w konkursach przedmiotowych, jak i tematycznych możemy poszczycić się gronem laureatów oraz licznymi wyróżnieniami. We wrześniu świętowaliśmy Europejski Dzień Języków Obcych, podczas którego każda z klas miała okazję zaprezentować tradycje i kulturę krajów europejskich. Wydarzeniu temu towarzyszyła świetna zabawa, dlatego z pewnością będziemy je w przyszłości kontynuować.
Od 20 lat jesteśmy stałymi gośćmi radomskiego przybytku Melpomeny, z którym łączy nas zażyła przyjaźń. W naszej szkole udało się stworzyć atmosferę ciepła i poczucie bezpieczeństwa. Lubimy w niej przebywać i czujemy się w niej dobrze.